Consumentenrecht
1. Voor welke prijs mag ik adverteren?
Het adverteren van een prijs is sterk gereguleerd en staat binnen Nederland onder toezicht van de ACM. De ACM heeft het toezien op een transparante prijs voor de consument als aandachtspunt. De ACM streeft naar het adverteren van een zogenaamde “inclusief prijs” waarin alle verplichte kosten zijn verdisconteerd. Soms zijn deze additionele kosten afhankelijk van een keuze door de consument. Eén van onze cliënten (en de branche waartoe zij behoorde) werd door de ACM aangesproken op het door haar gehanteerde prijsbeleid. Voor deze cliënt hebben wij de onderhandelingen begeleid met de ACM voor het aanpassen van het prijsbeleid en het verkrijgen van een compliance bevestiging vanuit het ACM.
2. Bellen, mailen of sms’en…?
Voor het merendeel van onze cliënten is het regelmatig benaderen van (potentiële) klanten (consumenten) voor de promotie van producten en diensten van groot belang. Echter, het lukraak bellen, mailen en/of sms-en van consumenten is zowel in Nederland als in België en Duitsland aan banden gelegd en inmiddels zwaar gereguleerd.
Wat doen wij? Allereerst maken wij de wetgeving omtrent het benaderen van potentiele klanten per telefoon, mail en per post inzichtelijk. Door van tevoren met onze cliënten duidelijke keuzes te maken in de te voeren marketingstrategie, kunnen wij de verplichte toestemming vanuit de (potentiële) klant binnen de wettelijke mogelijkheden zo breed mogelijk en passend op de bedrijfsvoering van onze cliënten formuleren. Dit maakt het mogelijk om gerichte marketing acties te ondernemen per telefoon, sms of mail, binnen de mogelijkheden van de toepasselijk wetgeving.
Een commercieel werkbare oplossing zoeken met inachtneming van de juridische spelregels, is onze specialiteit. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op als je vragen hebt.
Onze laatste artikelen
Wij helpen je graag opweg door onze kennis beschikbaar te stellen. Heb je vragen over een specifiek bericht, dan kun je te allen tijde contact met ons opnemen.