E-Commerce en Reclame
1. Klacht over prijsbeleid bij de Reclame Code Commissie
Voor onze cliënten hebben we verschillende procedures bij de Reclame Code Commissie gevoerd. In één daarvan, werd onze cliënt ervan beschuldigd dat een prijsvermelding in een reclame-uiting niet volledig was en dat consumenten zo werden misleid. Indien de klager in het gelijk gesteld zou worden, zou dat zware gevolgen hebben. Naast het risico op slechte PR zou onder meer het prijssysteem voor de producten – met meer dan 100.000 prijzen – direct (handmatig) moeten worden aangepast. Een onmogelijke opgave. Nadat onze cliënt aanvankelijk in het ongelijk was gesteld, is de beroepsprocedure gewonnen. Door te doorgronden waarom onze cliënt koos voor deze wijze van prijsvermelding – die uiteindelijk ook in het voordeel was van de consument – en dit te koppelen aan de nodige juridische argumentatie, kon in de beroepsprocedure het tij worden gekeerd en werd de klacht alsnog afgewezen. De prijsvermelding in de reclame-uiting werd toegestaan.
Vraag jij je af of jouw reclame wel mag? Neem gerust contact met ons op, we voorzien je graag van advies.
2. Gebruik van een eigen foto voor reclame, dat is toch geen probleem?
“Gewoon een goede foto”, dacht onze cliënt die gebruik maakte van een zelf gemaakte foto ter promotie van een groot evenement. De foto was jaren geleden door hem in een bekend Nederlands sportstadion gemaakt. Alhoewel het stadion zelf niet herkenbaar in beeld was, bleek het logo van het stadion op de achtergrond onbedoeld zichtbaar te zijn.
De foto was in binnen- en buitenland breed ingezet bij reclame-uitingen voor het evenement, zoals in folders, brochures, tijdschriften, billboards, websites en vlaggen. Tien dagen voor het evenement werd een brief ontvangen van het betreffende sportstadion dat het gebruik van deze foto – als gevolg van merkenrechtelijke inbreuk – onmiddellijk moest worden gestaakt. Uiteraard was het een onmogelijke en kostbare aangelegenheid om – kort voordat het evenement zou plaatsvinden – hieraan te voldoen. In plaats van direct de confrontatie aan te gaan met het sportstadion, hebben wij met onze cliënt een alternatief uitgewerkt dat ertoe geleid heeft dat gebruik van de foto pas werd gestaakt nádat het evenement had plaatsgevonden, zonder betaling van hoge kosten, waarbij uiteindelijk alle betrokken partijen tevreden waren.
Hoe we dat gedaan hebben? Dat laten we je graag zelf ervaren als je kennis maakt met onze praktisch ingestelde dienstverlening.
Onze laatste artikelen
Wij helpen je graag opweg door onze kennis beschikbaar te stellen. Heb je vragen over een specifiek bericht, dan kun je te allen tijde contact met ons opnemen.