Agentuur en Distributie
1. Verkoop van een evenement via een ticketbureau
Eén van onze cliënten stelde zijn hotel volledig beschikbaar voor een muziekevenement dat werd georganiseerd door een evenementenbureau. Het bureau zou het evenement (inclusief hotelovernachting) organiseren en verkopen. Onze cliënt verkeerde in de veronderstelling dat de overeenkomsten voor de boekingen (van het muziekevenement en het verblijf) werden gesloten tussen het evenementenbureau en de bezoeker van het evenement. De commerciële afspraken over de huursom van het hotel, waren hierop afgestemd. Onze cliënt vroeg ons om advies toen het evenementenbureau terloops mededeelde dat zij de ticketverkoop niet zelf zouden verrichten maar dit door een ticketbureau lieten verzorgen. Het evenement was al op de markt gebracht en in de verkoop. Was dat een probleem?
Ja, want al snel bleek ons dat in de communicatie van het ticketbureau naar de (potentiële) bezoekers van het evenement geen melding werd gemaakt van het evenementenbureau dat het muziekevenement daadwerkelijk organiseerde. Er was alleen een verwijzing opgenomen naar onze cliënt waardoor bij de bezoekers de indruk ontstond dat de hoteleigenaar de organisator van het muziekevenement was (met alle bijbehorende verantwoordelijkheden van dien, zoals bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van de juiste vergunningen, veiligheid en verzekering). Dit was duidelijk niet de afspraak.
Met dit inzicht, kon deze hoteleigenaar nog op tijd de afweging maken of hij bereid was om de verantwoordelijkheden als organisator van het evenement op zich te nemen. Hierdoor konden de bijbehorende risico’s nog tijdig goed worden afdekt en de commerciële afspraken worden aangepast aan de verantwoordelijkheden in de samenwerking. Immers: meer verantwoordelijkheden, hogere vergoeding!
Op zoek naar een jurist die jouw bedrijf verder helpt? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
2. Online verkoop: wel de lusten, niet de lasten?
Nu transacties steeds meer online plaatsvinden, veranderen vaak ook de juridische structuren bij doorverkoop van diensten en producten. De aard van de samenwerking vertoont vaak zowel kenmerken van agentuur als distributie. Zo meldde zich een online postorderbedrijf bij ons voor advies over het aangaan van samenwerkingen met partners die gebruik wensten te maken van het online platform en netwerk dat het postorderbedrijf had opgebouwd.
Het postorderbedrijf verkocht tot dan toe alleen “eigen producten” via zijn platform, maar wenste zijn activiteiten uit te bereiden met de verkoop van “producten van partners”. Uit marktonderzoek was gebleken dat de klanten van het postorderbedrijf de uitbreiding van het aanbod toejuichten, maar dat klanten de voorkeur hadden om voor deze producten op de gebruikelijke wijze via het online platform van het postorderbedrijf te betalen. Het postorderbedrijf zou haar partners met zorg selecteren, maar was echter niet bereid om de producten in te kopen bij de partners en evenmin bereid om aansprakelijkheid te aanvaarden voor defecten aan deze producten. Bovendien zouden de partners zelf de logistiek van hun producten van en naar de klant verzorgen.
Het postorderbedrijf wilde kort gezegd wel de lusten van een uitgebreider productaanbod, maar niet de lasten voor o.a. voorraad, logistiek en verkooprisico’s van de producten van de partners. Dit paste niet bij de tot op dat moment in gebruik zijnde model-overeenkomsten en leveringsvoorwaarden van het postorderbedrijf. De juiste oplossing was snel gevonden, door een gebalanceerde maatwerk “model samenwerkingsovereenkomst” op te stellen die aan deze wensen tegemoet kwam en die zowel kenmerken bevatte van agentuur als van distributie. Ook werden de leveringsvoorwaarden voor consumenten (de kopers van de aangeboden producten) aangepast zodat het voor de consument duidelijk was onder welke voorwaarden de producten werden gekocht. Duidelijkheid voor alle partijen met een transparante verdeling van opbrengsten en risico’s was het resultaat.
Ook benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Onze laatste artikelen
Wij helpen je graag opweg door onze kennis beschikbaar te stellen. Heb je vragen over een specifiek bericht, dan kun je te allen tijde contact met ons opnemen.